Konkurs Polski Cement w Architekturze / 2002
Laury za śmiałe wizje
Projektanci reprezentujący spółkę JEMS ARCHITEKCI zdobyli pierwsza nagrodę w VI edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. Jurorzy najwyżej ocenili zaprojektowaną przez nich siedzibę spółki Agora – wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”. Wszyscy zgodnie twierdzili, że śmiałych wizji architektów, które zostały nagrodzone, nie udałoby się zrealizować bez dobrego producenta betonu, dobrego wykonawcy, a przede wszystkim „zielonego światła” ze strony inwestora. Dlatego w VI edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” laury otrzymywali nie tylko architekci.
11 grudnia 2002 roku już po raz szósty rozdano nagrody laureatom konkursu „Polski Cement w Architekturze”. Organizatorami konkursu są spółka Polski Cement i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Tym razem rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w siedzibie spółki Agora w Warszawie przy ul. Czerskiej.
– Mam przyjemność ogłosić, kto jest zwycięzcą bardzo prestiżowego konkursu o nazwie „Polski Cement w Architekturze” – mówiła Iwona Schymalla, prowadząca uroczystość rozdania nagród. – Konkurs ma swoją sławę i jest bardzo ceniony w środowisku architektów. Mówi, jak wdzięcznym materiałem jest beton. Budynek, w którym jesteśmy, jest przykładem, jak beton może być wykorzystany w sposób estetyczny i funkcjonalny – dodała Iwona Schymalla.
Nagrody dla architektów, wykonawców i inwestorów
Zdaniem prezesa SARP Ryszarda Jurkowskiego konkurs „Polski Cement w Architekturze” znakomicie się rozwinął przez 6 lat.
– Jego ranga i prestiż były budowane rok po roku. Koledzy bardzo sobie cenią otrzymane nagrody i wyróżnienia. „Wyłapujemy” te obiekty, w których żelbet jest wyeksponowany i te obiekty nagradzamy. Architekci sięgają po beton coraz częściej, wykonawcy nauczyli się z nim obchodzić. W konkursie nagradzamy nie tylko architektów, ale także wykonawców i inwestorów. Szkoda, że w konkursie reprezentowane są prawie zawsze Kraków, Śląsk, Warszawa i trochę Wybrzeża. Namawiam kolegów z Poznania czy Łodzi, by również zgłaszali swoje prace. Czy tam się nie buduje z betonu?
Na VI edycję konkursu „Polski Cement w Architekturze” zgłoszono 20 prac. Po pierwszej weryfikacji i selekcji wybrano 10 prac, a z nich kolejne 5, którym przyznano nagrody i wyróżnienia.
I nagrodę
otrzymali JEMS ARCHITEKCI Sp. z o. o. za siedzibę spółki Agora w Warszawie, ul. Czerska 8/10.
Zespół autorski: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Andrzej Sidorowicz, Marek Moskal.
Uzasadnienie jury: „za oryginalne i konsekwentne stosowanie surowego betonu jako tworzywa architektonicznego budującego formalny i stylistyczny charakter obiektu od elewacji, przez hol główny do wnętrza biurowego”.
Laureaci otrzymali pamiątkowe „gruszki” Polskiego Cementu oraz czek na 15 tysięcy złotych.
II nagroda
przypadła ARCH-DECO Sp. z o.o. z Gdyni za budynek Wyższej Szkoły Zarzadzania w Gdańsku.
Zespół autorski: Zbigniew Reszka, Michał Baryżewski, architekt prowadzący: Bogusława Charzyńska.
Uzasadnienie jury: „za umiejętne stosowanie betonu jako środka wyrazu współtworzącego, wraz z kolorystyka, zasadę stylistyczna”.
Zdobywcy II nagrody otrzymali czek na 12,5 tysiąca złotych.
III Nagroda
dla Studia S – Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski z Krakowa za budynek produkcyjno-administracyjny firmy Pfaffenhain PL w Krakowie-Czyżynach.
Zespół autorski: Michał Szymanowski, współpraca autorska Jacek Poproch.
Uzasadnienie jury: „za oryginalne stosowanie środkow stylistycznych i form architektonicznych z użyciem betonu barwionego”.
Przedstawiciele Studia S otrzymali czek na 7,5 tysiąca złotych.
Nagroda specjalna
ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego została przyznana Studiu Architektonicznemu Sp. z o.o. z Krakowa za budynek „K” Sądu Okręgowego w Krakowie.
Generalny projektant – Wojciech Obtułowicz.
Uzasadnienie jury: „za udane zastosowanie form przestrzennych,
u podstaw których leżą wyczuwalne, strukturalne właściwości betonu”.
Oprócz pamiątkowych statuetek nagrodą specjalną był czek na 5 tysięcy zł.
Kształtować obraz III Rzeczpospolitej
Według Kazimierza Ferenca, wiceprezesa SARP a zarazem przewodniczącego jury konkursu, przyznane nagrody są kompromisem i nadzieja.
– Nadzieją, że beton, który ma nieograniczone możliwości, jest świetnym materiałem zdolnym kształtować obraz III Rzeczpospolitej – mówił Kazimierz Ferenc.
Zdaniem Jana Deji, prezesa Zarządu Polski Cement Sp. z o.o., beton jest materiałem, który łączy w sobie tradycję i teraźniejszość.
– Beton pojawił się w rękach człowieka ponad 9 tysięcy lat temu. Dzięki jego trwałości podziwiamy do dzisiaj takie budowle, jak rzymski Panteon czy też akwedukty z czasów cesarstwa rzymskiego. Również teraźniejszość jest budująca. Ostatnie kilkanaście lat to burzliwy rozwój technologii betonowej. Pojawienie się betonów wysokowartościowych, betonów samozagęszczających się to ogromny argument na rynku, to pojawienie się materiałów, które mogą skutecznie na nim konkurować – mówił Jan Deja. – Mówiąc o cechach konstrukcyjnych betonu, które pozwalają nam budować coraz wyżej, coraz dłuższe przęsła mostowe, zazwyczaj zapominamy o innych jego właściwościach. Wiele osób nie wie, że beton dzięki swojej plastycznej formie w początkowej fazie przeróbki jest doskonałym materiałem, który w rękach artysty jest w stanie tworzyć dzieła zwracające uwagę swą niekonwencjonalną formą. Nie wystarczy jednak wyłącznie dobra praca projektanta. Potrzebna jest firma, która przygotuje dobry beton i druga firma, która go wbuduje. Dopiero zgranie pracy tych zespołów ludzi pozwala architektowi realizować najbardziej śmiałe wizje.
W tej edycji konkursu po raz pierwszy w roli sponsora wystąpiło Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce. – Postanowiliśmy wesprzeć ideę konkursu, która jest wspaniała. My produkujemy i pompujemy beton, a więc promujemy go „wewnątrz”. Tymczasem obiekty, które zostały dzisiaj nagrodzone, to żywi świadkowie, którzy wpływają na świadomość ludzi i w ten sposób kreują pozytywny wizerunek betonu. Jestem pewien, że konkurs „Polski Cement w Architekturze” przyczynia się walnie do zmiany stereotypowego myślenia o betonie – mówił Andrzej Werkowski, wiceprezes SPBT.
Przygotowują się do następnej edycji
Nagrodzeni architekci podkreślali znaczenie współpracy z inwestorem i wykonawcą.
– Bardzo nam miło, że dołączyliśmy do grona tak wybitnych laureatów konkursu. Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby nie Agora, która, mam nadzieję świadomie, pozwoliła nam na projektowanie budynku, w którym dominuje naturalna faktura betonu i surowego drewna. Nie byłoby to też możliwe bez wykonawcy – firmy Porr – która te betony wykonała w taki sposób, że możemy być z tego dumni – mówił Maciej Miłobędzki z JEMS Architekci Sp. z o.o.
Przedstawiciel inwestora – Jerzy Świdrak, administrator budynku Agory – dziękował projektantom i wykonawcy budynku: – Wczoraj po raz kolejny przeglądałem dziennik budowy. Na każdej jego stronie znajdował się wpis, który może być mottem naszego spotkania: „wiązania wykonane zgodnie z projektem, można betonować”.
Zbigniew Reszka z pracowni Arch-Deco również stwierdził, że dzięki inwestorowi i wykonawcy udało im się stworzyć obiekt, w którym beton jest widoczny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Za nagrody dziękował również Wojciech Obtułowicz. – Przygotowujemy się już do kolejnej edycji konkursu, ale reszta niech pozostanie tajemnicą – dodał.
Andrzej Ptak, prezes Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna, przypomniał o konkursie dla absolwentów wydziałów architektury, który również organizuje Polski Cement: – Myślę, że dorówna konkursowi, który dzisiaj rozstrzygamy. Cieszę się, że ilość zgłaszanych przez architektów prac rośnie z roku na rok. Świadczy to o tym, że nasza współpraca ze środowiskiem architektów, producentów betonu rozwija się prawidłowo. Niniejszym ogłaszam VII edycję konkursu „Polski Cement w Architekturze” i namawiam wszystkich architektów do zgłaszania swoich prac.
– Nigdy się nie spodziewałam, że z taką pasją i miłością można mówić o betonie – powiedziała na zakończenie uroczystości Iwona Schymalla.
Potem rozmowy toczyły się w kuluarach, gdzie przygotowano wystawę fotografii prac zgłoszonych na konkurs, a wnętrze siedziby Agory wypełniły dźwięki muzyki w wykonaniu kwartetu smyczkowego Filharmonii Narodowej.
Piotr Piestrzyński