Konkurs Polski Cement w Architekturze / 2000
Dobry sposób promocji
Architekci Wojciech Obtułowicz z zespołem i Marek Budzyński z zespołem zostali zwycięzcami tegorocznej, czwartej edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. 7 października br. podczas Międzynarodowego Biennale Architektury w Krakowie odebrali nagrody z rąk Kazimierza Ferenca, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji.
Konkurs już od czterech lat organizują: Stowarzyszenie Architektów Polskich i Polski Cement Sp. z o.o.
Warunkiem uczestnictwa w tej edycji konkursu było wykorzystanie w znaczącym stopniu technologii betonowej w pracach budowlanych i zakończenie realizacji budynku przed końcem 1999 roku.
Do konkursu zgłoszono 13 obiektów z Krakowa, Warszawy, Lublina, Wrocławia, Gdyni, Bydgoszczy, Olsztyna i Białegostoku.
Jury w składzie: Kazimierz Ferenc – wiceprezes SARP, Jacek Bieńkowski – SARP Lublin, Olgierd Jagiełło – SARP Warszawa, Romuald Loegler – SARP Kraków, Jan Deja – prezes zarządu Polski Cement Sp. z o.o. postanowiło przyznać dwie równorzędne nagrody główne i dwa równorzędne wyróżnienia.
Jury dokonało następującego podziału kwoty przeznaczonej dla laureatów:
– nagrody główne – po 12.500 zł
– wyróżnienia – po 5000 zł
NAGRODA GŁÓWNA (l)
Zdobyli ją Architekci Sp. z o.o. z Warszawy Marek Budzyński i Zbigniew Badowski za Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i budynek Sąd u Najwyższego w Warszawie.
Uzasadnienie: nagrodę przyznano za twórcze wykorzystanie betonu jako tworzywa do kreacji architektury wnętrz w obiektach użyteczności publicznej o wysokiej randze i reprezentacyjnym charakterze.
NAGRODA GŁÓWNA (II)
Otrzymało ją Studio Architektoniczne Sp . z o.o. z Krakowa za nową siedzibę Hydrotrest SA w Krakowie przy ulicy Tynieckiej 18.
Autorstwo: Wojciech Obtułowicz, Andrzej Pięta, Ryszard Brajer, Grzegorz Lechowicz i Łukasz Kępski. Współpraca autorska: Robert Musiał, Miłosz Jakubowski.
Uzasadnienie: nagrodę przyznano za użycie betonu w dialogu z innymi materiałami, dialogu, który udowadnia równo ważność betonu jako tworzywa współczesnej architektury.
WYRÓŻNIENIE (l)
Zdobył zespół projektantów budynku Centrum Promocji i Biura Obsługi Klienta Telekomunikacji Polskiej SA w Lublinie.
Autor: Bolesław Stelmach. Współpraca autorska: Artur Chałdzyński i Zbigniew Wypych.
Uzasadnienie: wyróżnienie przyznano za konsekwentne kształtowanie architektury budynku w jego zewnętrznej i wewnętrznej architekturze, którego wiodącym materiałem jest beton w jego naturalnej fakturze.
WYRÓŹNIENIE (II)
Odebrali twórcy „Szewska Centrum” – budynek handlowo-biurowo-parkingowy we Wrocławiu.
Autor: Stefan Muller. Współpraca autorska: Paweł Jaszczuk, Mariusz Grochowski i Dariusz Rapacki.
Uzasadnienie: wyróżnienie przyznano za użycie betonu jako tworzywa umożliwiającego rzeźbiarskie kształtowanie architektury, które znalazło wyraz w pionowej dominancie obiektu.
ŹRÓDŁO CIEKAWYCH REALIZACJI
– Konkurs „Polski Cement w Architekturze” jest bardzo dobrym sposobem promocji architektury. W tym roku na konkurs wpłynęły bardzo dobre prace. Uznani architekci zaczynają ten konkurs traktować poważnie – przekonali się, że promocja architektury przez ten konkurs jest rzeczą wartościową, przydatną i godną zauważenia. Dostrzegli, że dla nich nagroda w tym konkursie wiąże się z satysfakcją i lepszymi zleceniami na przyszłość. Dzięki takim konkursom porządkuje nam się i pięknieje przestrzeń kraju – mówił Ryszard Jurkowski, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Architektów Polskich.
Zdaniem dr Jana Deji, prezesa spółki Polski Cement, beton od ponad 100 lat jest materiałem budowlanym powszechnie znanym w budownictwie i w dającej się przewidzieć perspektywie pozostanie takim materiałem.
– Czasem beton traktowany jest wręcz trywialnie, jako bardzo prosty, prymitywny materiał budowlany. Wykorzystywany jest tylko w swojej podstawowej roli – jako tworzywo konstrukcyjne – mówił prezes Jan Deja. – Polski Cement, firma, która od kilku lat próbuje zmienić obraz betonu, chce o tym materiale powiedzieć trochę więcej. Chcemy pokazać, że beton odpowiednio użyty może być ciekawym materiałem od strony architektonicznej. Łatwość kształtowania formy, jego plastyka powodują, że w rękach twórcy ten materiał może być źródłem niezwykle ciekawych realizacji.
Piotr Piestrzyński